Хід уроку:
1. Опрацювати новий матеріал.
Умови навколишнього середовища весь час змінюються (тобто є нестабільними), і вроджена поведінка не гарантує виживання виду. Упродовж індивідуального життя у тварин виникає така складова поведінки, як набута поведінка. Набута поведінка — це результат індивідуального досвіду тварини під час научіння.
Научіння — відносно сталі зміни в поведінці, що відбуваються в результаті практики — взаємодії організму із середовищем. Здатність зберігати та використовувати інформацію з попереднього досвіду без пам’яті є неможливою. Існує декілька форм научіння:
1. Найпростіша форма научіння — звикання. Звикання позбавляє тварину необхідності реагувати на подразники, які не мають для неї ніякого значення.
Важлива закономірність цієї форми научіння — вона формується лише у певні періоди життя, що називаються критичними періодами. На прикладі з каченятами критичний період — перші години після вилуплення з яйця. Ця закономірність поширюється й на інші форми научіння, подібні до цієї. Наприклад, канарейка може навчитися співати тільки в тому випадку, коли її у певний період життя підсадити до дорослої співучої особини.
Отже, критичні періоди — це періоди, коли особливо легко формуються і особливо міцно закріплюються певні форми поведінки (навчити легше, ніж перевчити).
3. Формування класичних умовних рефлексів. Ці рефлекси формуються на основі безумовних рефлексів при дотриманні певних умов. Наприклад, на основі безумовного рефлексу слиновиділення (корм потрапляє в рот, подразнює рецептори слизової оболонки ротової порожнини — виділяється слина) формується умовний рефлекс слиновиділення (виділення слини на вигляд, запах корму тощо). Якщо умовний рефлекс втратив свою доцільність, він гальмується. Завдяки умовним рефлексам організми гнучкіше, ніж за безумовних, пристосовуються до конкретних (нестабільних) умов середовища.
4. Метод спроб і помилок. Із багатьох спроб випадково закріплюються тільки вдалі. Та у природному середовищі будь-яка помилка може виявитися останньою. Тому такий метод научіння не є ефективним. Заєць не може помилитися у своїй поведінці при появі лисиці. Отже, в природних умовах спрацьовують інші форми научіння.
5. Соціальне научіння — це досвід, що формує життя кожної тварини серед інших.
ЗАПАМ’ЯТАЙТЕ!
• Складові поведінки тварин: вроджена поведінка, набута поведінка.
• Вроджена поведінка базується на основі безумовних рефлексів та інстинктів. Така поведінка властива всім особинам певного виду, оскільки передається у спадок від батьків нащадкам.
• Індивідуальний досвід під час научіння — це набута поведінка. Набута поведінка у кожної особини певного виду своя, індивідуальна. Вона не передається у спадок, а виробляється упродовж життя цієї особини.
• Методи научіння: звикання, миттєве научіння, умовні рефлекси, метод спроб і помилок, соціальне научіння.
1. Якими є складові поведінки тварин?
2. Які рефлекси називають безумовними? Наведіть приклади таких рефлексів.
3. Що таке інстинкти? Наведіть приклади інстинктивної поведінки тварин.
4. Чим відрізняється набута поведінка від вродженої?
5. Яка роль миттєвого научіння у житті тварин?
6. Чим відрізняються умовні рефлекси від безумовних?
ВИКОНАНУ РОБОТУ СФОТОГРАФУВАТИ ТА НАДІСЛАТИ ОСОБИСТИМ ПОВІДОМЛЕННЯМ У ВАЙБЕРІ.
Немає коментарів:
Дописати коментар